torsdag 3 maj 2012

Administration och avhopp

I dagens metro kan vi läsa en insändare från en lärare som upplever att hon begavs i administration och inte får chansen att vara lärare. Hon är säkert inte ensam om upplevelsen. Hon skriver "I min framtidsvision finns en skola där lärare får vara lärare." Jag tror att den skolan finns redan idag, men man behöver hitta rätt väg att hantera de nya kraven och våga lägga de gamla åt sidan. Jag är övertygad om att vi i skolan idag behöver se över vad vi använder vår tid till. Att vara lärare idag är mer ett team-arbete än ett individuellt arbete och i framtiden kommer team-arbetet att öka. Därför är det dags att lägga bort den romantiserade bilden av läraren i sitt klassrum med sina elever där man är frigjord från administrativa uppgifter, de uppgifterna är ofta nödvändiga för samordningen i teamet. Utan planer och övergripande och samlande dokument skulle var och en ta ut sin väg själv och med stor sannolikhet skulle det lätt kunna bli en spretig skola. Självklart finns det idag en mängd administrativa uppgifter som vi skulle behöva städa undan eller lägga mindre tid på och jag hoppas att alla lärare i dialog med sina rektorer hanterar den frågan. Jag hoppas också att många rektorer vågar begränsa arbetet med administrativa kontrollerande uppgifter. Vi får inte springa på alla bollar som skolinspektionen och Björklund rullar vår väg! I Metro kunde vi också läsa om ungdomar som hoppat av gymnasiet och hur de känner sig misslyckade och hamnar utanför i samhället. Ska vi minimera antalet ungdomar som inte går klart sin grundskolan och sin gymnasiala utbildning så måste vi hantera mål- och resultatstyrningen vi har i skolan med viss försiktighet. I min mening har vi dessutom fått in mer av regelstyrning igen i och med det centrala innehållet i kursplanerna. Ju hårdare vi driver mål och resultat desto fler kommer att misslyckas med sina studier. Vi måste istället börja se var och ens inneboende förmågor och talanger, ge utrymme att utveckla dem och inte försöka likrikta allas kunskaper enligt en mall! /Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar