torsdag 24 maj 2012

Anpassning av utmaningen

Mihaly Csikszentmihalyi, författaren till boken "Flow" skriver om hur människor i olika situationer kan uppnå ett tillstånd av djup fokusering och känsla av kontroll, han kallar det Flow. Han bygger sin forskning på mängder av intervjuer av olika människor ledmotivs bakgrund, intressen och livssituationer. En av de saker han finner är att när människor utmanar sig och utmaningen ligger på en lagom nivå, balans mellan utmaning och känsla av att man klarar situationen, uppkommer ofta känslan av Flow. Jag funderar kring parallellen till Vygotskijs proximala utvecklingszon som ju innebär att man blir utmanad på en "lagom" nivå. Det är då som potentialen för lärande enligt Vygotskijs är som störst och då borde också förutsättningarna för Flow vara goda. Det skulle innebära att Vygotskij i sina teorier, medvetet eller omedvetet, har med en drivkraftsdimension. Hur utformar vi våra lärmiljöer och vår undervisning så att barnen får möjlighet att hamna i ett tillstånd av Flow och få fortsätta så länge de är i det tillståndet? /Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar