måndag 7 maj 2012

Paddor

Så kallas de populärt, pekplattorna eller surfplattorna. I tidskriften Svenskläraren nr 2 2012skriver Maria Löfstedt en artikel om pekplattor och att eleverna är vinnarna! Artikeln beskriver hur man på Annedalsskolan i Göteborg arbetar med och resonerar kring pekplattor. Ann Charters Rowe , som är fritidspedagog och IKT-pedagog på skolan, tar upp en mycket viktig aspekt. Hon säger följande: "-Jag ser datorer och pekplattor som ett fantastiskt komplement till ordinarie verksamhet. De får förstås inte användas som ställföreträdande personal, det vill säga att vi lämnar eleverna ensamma med tekniken. Det är viktigt att det finns pedagoger som kan stötta och handleda hela tiden." Just här ligger vinsten. Kommunikationen elever emellan och mellan elever och lärare kring det man upplever och erfar med teknikens hjälp. Här sker lärandet och värdeförmedlingen. En elev med en pekplatta är i och för sig en bra situation och kan naturligtvis ge ett lärande, men lärande med en högre kvalitet kräver kommunikation med andra. Vi kan alltså inte ta in tekniken i våra skolor och tro att den ersätter en god personaltäthet eftersom en god personaltäthet med engagerade och professionella pedagoger är en förutsättning för att tekniken kommer till användning på ett för lärandet bra sätt. En annan intressant sak som man tycker sig se är att tillbakadragna elever tar för sig mer i undervisningen när de använder sig av digitalt stöd i form av pekplattor. Hela artikeln kan du läsa via denna länk: http://www.svensklararforeningen.se/viewNavMenu.do?menuID=9 /Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar