torsdag 3 maj 2012

Likvärdighet?

I senaste numret av skolvärlden skriver Rossana Dinamarca (skolpolitisk talesperson för vänsterpartiet) att: "Vi vet att föräldrars bakgrund är det som spelar avgörande störst roll för elevernas resultat i skolan." Enligt John Hatties forskning kring vad som ger störst effekt på resultaten i skolan så kommer föräldrars bakgrund långt ner i listan. Socioekonomisk bakgrund ges effektmåttet 0,57 medan studiero ges effektmåttet 0,80. Videoanalys av undervisningen ges effektmåttet 0,88. Lärarens tydlighet i undervisningen ges effektmåttet 0,75. Förtroendefull relation mellan läraren och eleven ges effektmåttet 0,72. Det finns alltså en rad saker som påverkar elevernas resultat i skolan betydligt mer än föräldrars bakgrund. Det skulle vara intressant att höra vad påståendet bygger på? /Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar