tisdag 1 maj 2012

Spotify

Igår på bussen läste jag i Metro att grundaren till Spotify, Daniel Ek, nu är god för sisådär 2 miljarder dollar. Jag känner ju inte Daniel Ek, men ändå får jag en bild av att han är en människa som brinner för sitt intresse och att han är kreativ. Jag tror nämligen att det är när människor gör det de älskar att göra som de också blir som mest kreativa. När kreativiteten kommer till uttryck föds de goda idéerna. Så vad vi i skolan borde fråga oss är: Hur får vi barnen att göra något de älskar att göra och tycker är intressant men som också ligger inom det lärande som våra styrdokument anger att vi ska utveckla hos barnen? Kanske går det inte alltid att kombinera? Vad ska vi då prioritera? Att trycka barnen genom en utbildning som vi har utformat för att vi tror att barnen kommer att klara sig bättre med de kunskaper som "experterna" gissar behövs i framtiden. Eller ska vi utforma en utbildning där barn får uppleva inspiration, glädje, delaktighet för att de får göra det de älskar och är intresserade av? Vilket barn står bäst rustat för att möta en oviss framtid? Det barn som har en ryggsäck full med kunskaper som kanske kan komma till pass, eller det barn som känner sig själv, vet vad det är bra på och kan använda sin talang för att leva! /Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar